افکار قبل از خواب

همه اون چیزهایی که قبل خواب بهشون فکر میکنم. میشه گفت یه جور روزمرگی نویسی

افکار قبل از خواب

همه اون چیزهایی که قبل خواب بهشون فکر میکنم. میشه گفت یه جور روزمرگی نویسی

33

خوب میخوام یه کم در مورد تفاوت های سوئد و هلند بنویسم. اما قبلش باید2 تا نکته رو بگم . اول اینکه من کلا 2 ماهه اومدم هلند و ممکنه چیزی که مینویسم کاملا درست نباشه . یعنی وقتی زمان بیشتری بگذره بفهمم اشتباه کردم. دوم اینکه منظور من از سوئد همون شهر خودمون در اونجا هست. همین الان بگم که خیلی از مسائلی که میگم شاید در همه جای سوئد مخصوصا استکهلم اونطوری نباشه. 


1- همونطوری که قبلا گفتم هلند خیلی خوشگل تر از سوئد هست.طبیعت قشنگ تری داره معماری خونه ها خیلی خوشگل تر ست و مشخصه که مردمش برای زیبایی خونه وقت و هزینه میزارن از انواع و اقسام گل و گلدون و مجسمه و برکه مصنوعی!!! حتی خونه های آپارتمانی هم اکثرا یه باکس گل یا یه همچین چیزی برای تزئین خونه استفاده کردن. سوئدی ها در این زمینه خیلی بی سلیقه عمل میکنن. البته این به این معنی نیست که سوئد جای زشتی هست. نه! به نظرم معماری شهر ها هم یه کم بیروح تر هست تو سوئد. چطور بگم...  تو هلند بیشتر احساس بودن تو یه کشور اروپایی رو داری تا تو سوئد. تو سوئد زیاد از اون کوچه پس کوچه های قدیمی و بانمک و مغازه های کوچولو  خبری نیست. من کلا 2 بار استکهلم رفتم با اینکه معتقدم استکهلم  شهر قشنگی هست اما حتی قسمت قدیمی این شهر هم خیلی  نسبت به اینجا یا حتی   کوپنهاک خوشگل نیست. 


2- هر چقدر تو سوئد کارهای اداری مثل آب خوردن انجام میشه اینجا همه چی به هم پیچ میخوره. یادمه تو سوئد من در عرض 1 روز پرسونال نامبر یا همون شماره ملی گرفتم. همون روز حساب بانکی باز کردم و در همون روز ثبت نام دانشگاه هم انجام دادم!!!! ما اینجا یه روز رفتیم شهرداری مدارکمون رو دادیم به هفته بعدش گفتن عکساتون خوب نیست برید باز عکس بگیرین . رفتیم عکس گرفتیم و فرستادیم.3 هفته طول کشید تا شماره ملی(؟) رو بگیریم بعد 3 هفته تازه تونستیم بریم بانک شماره حساب باز کنیم و باقی ماجرا.

کلا پرسونال نامبر تو سوئد حلال مشکلات هست . تقریبا همه جا کارت باهاش راه میافته. اما اینجا این طور نیست انگاری. مثلا همون قضیه گرفتن اینترنت که قبلا تعریف کردم. احتمالا اگر همین ماجرا در سوئد بود نهایتش از ما یه آی دی کارت میخواستن و پرسونال نامبر . چون به هر حال میدونن که با داشتن اون شماره ملی به همه اطلاعات ما درسترسی دارن.


3- هلند سرزمین خوشمزه ای هست نسبت به سوئد. اولا قیمت مواد غذایی خیلی کمتره. تنوعش خیلی بیشتر و به نظرم نسبت به پولی که میدی کیفیت هم خیلی بهتره. مثلا تو سوئد برای اینکه مرغ رو غیر یخی بخری باید هزینه خیلی بالایی رو بدی اما اینجا با همون قیمتی که مرغ یخی رو تو سوئد میخری میتونی مرغ غیر یخی بگیری!!! یعنی یه جمله گفتم نصفش مرغ بوداااا تنوع پنیر خیلی زیادهههه  کلا محصولات لبنیاتی هم خیلی زیاد دارن هم خیلی خوشمزه هستند هم ارزونههههه. واسه همین کلا میشه گفت که هزینه خورد و خوراک تو هلند خیلی پایین تر هست نسبت به سوئد.اما فکر میکنم هزینه مسکن تقریبا یکی باشه. هزینه ایکه ما الان برای این خونه میدیم تقریبا برابر هست با یه خونه معدل همین خونه تو شهری که ت و سوئد بودیم. البته میدونم که آمستردام و شهر های بزرگ تر هلند هزینه مسکن گرون تر از این شهر هست. همونطور که استکهلم نسبت به شهرهای دیگه سوئد یه کم گرون تره.


4- تو سوئد تقریبا همه انگلیسی رو خوب و روان صحبت میکنن. در مدت چند سالی که اونجا بودم هیچ وقت و هیچ جا احساس نکردم که نمیتونم کارامو با انگلیسی پیش ببرم. خوب البته خیلی وقت ها بود که اگه سوئدی بلد بودم خیلی به نفعم میشد اما کلا  با دونستن فقط انگلیسی  مشکلی برام پیش نمیومد.  خوب هلندی ها اونقدر زبانشون خوب نیست. منظورم مردم عادی در کوچه و بازار هست. خوب این یه کم زندگی رو واسه یه تازه وارد مثل ما سخت میکنه. البته در دانشگاه ها تقریبا همه انگلیسی رو خیلییی خوب صحبت میکنن. و مثلا  یکی مثل آقای همسر در محل کارش و دانشگاه مشکلی نداره.


5- هلندی ها مردم کنجکاوی هستند و همین کنجکاویشون باعث میشه باهات راحت تر از سوئدی ها  ارتباط برقرار کنن. در حال حاصر نمیدونم این مساله چقدر خوب هست. مسلما راحت تر سر صحبت رو باهات باز میکنن اما هنوز نمیدونم چقدر طول میکشه که باهات یه رابطه دوستی رو شروع کنن. تکلیف سوئدی ها که کلا مشخص بود! اونا با خودشون هم مشکل دارن  وکلا خیلییییی آدم های محافظه کاری هستند در مورد دوست شدن چه حالا با یه سوئدی دیگه چه با شما که کلا خارجی هستین. یکی از مشکلات عمده خارجی در سوئد این هست که خیلی سخت میشه با جامعه سوئدی ها قاطی شد . نیاز به زمان خیلی زیادی دارن که به عنوان دوست قبولت کنن. اکثر خارجی ها در سوئد با جماعت غیر سوئدی میگردن حالا یا از ملیت خودشون یا از خارجی های دیگه. این مساله سرد بودنشون به نظر من خیلی هم ربطی به خاورمیانه ای بودن و ... نداره من خیلی از آدم هایی که از کشور هایی مثل آلمان ایتالیا و اسپانیا و فرانسه میشناسم که  با من هم عقیده بودن که نمیشه خیلی راحت با سوئدی ها قاطی شد و این جماعت هم اکثرا با هم میگشتن!

اما چیزی که هست اینه که سوئدی ها خیلی آدم های مودبی هستند یعنی اینکه ممکنه باهات دوست نشن اما هیچ وقت هم برخورد بدی ازشون نمیبینی.



امم چیزه... من کلی مورد دیگه هم داشتم که بگم اما الان  هر چی فک میکنم یادم نمیاااد

حالا هر وقت یادم اومد بقیه اش رو مینویسم. 


پ.ن: خیلی دلم میخواد دوستانی که تجربه زندگی تو این دو تا کشور رو دارن بیان و در مورد این پست نظر بدن. مطمئنا برای منم جالب خواهد بود نظر بقیه رو بدونم. هر چند کلا هیشکییییییییی منوووووو دوست نداره... گریههههههه



پ.ن 2 : چند تا عکس اضافه میکنم. هر چن نتونستم عکسهای خیلی خوبی در مورد هلند پیدا کنم


این عکس شهر قبلی ما تو سوئده از این جایی که این عکس رو گرفتن تا خونه ما 3 دقیقه پیاده راهه به نظر من جزو خیابونهای نسبتا خوشگل شهر بود:



اینم یه عکس از مرکز شهر:



اینم عکس خیابون اصلی شهر:






حالا یه چند تا عکس از این شهر جدید در هلند






اینم یه عکس از مرکز شهر. متاسفانه نتونستم عکس های بهتری پیدا کنم چون هنوز اسم محله ها و خیابون ها رو بلد نیستم که سرچ کنم



نظرات 7 + ارسال نظر
حبیب یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 06:43 ب.ظ http://www.virus-sh.bogfa.com

اول

بخونم بیام

بفرمایید

حبیب یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 06:56 ب.ظ http://www.virus-sh.bogfa.com

سلام

من طرفدار هلندم

چون مواد غذایی ارزون خییییییییییییییییییییلی خوبه

این چند وقته چند وبلاگ که در مورد هلند مینویسند میخوندم

میگفت مردم هلند خیلی کنجکاو هستند و
یک هلندی اصیل به یک خارجی ترجیح میدن
و بی دلیل کنجکاو نیستن به وقتش اگر لازم باشه از اطلاعاتی که در مورد آدم دارند بر علیه اون استاده میکنند

در کل امیدوارم روزهای زیبا و شاد و پر از موفقیت منتظر شما باشد

تا بعد


من فعلا نظری ندارم و طرغدار هیچ کدوم نیستم ( آیکون یه بچه پررو پر توقع)



راستش نمیدونم چقدر این حرف درسته. البته اینکه یه هلندی رو ترجیح بدن به نظر من چیز عجیبی نیست خوب خود ما هم احتمال اینکه تو کشور خودمون با هم وطن خودمون راحت تر باشیم هست

مرسی دوست عزیز.ممنون که وقت میزاری و میخونی

حبیب یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 07:00 ب.ظ http://www.virus-sh.bogfa.com

راستی
ای پست عکس کم داره

یعنی وقتی خونه های سوئد و هلندبا هم مقایسه میکنین

آدم با عکس تصوری بهتری میتونه در مورد نوشته شما داشته باشد


چند تا عکس گذاشتم امیدوارم خوشت بیاد

شیما دوشنبه 2 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 04:56 ب.ظ

راستش من خیلی تو وبلاگهایی که نویسنده اش با خواننده ها در بخش کامنت ارتباط نداره نظر نمیذارم برای همین بیشتر وقتا میام نوشته هات رو میخونم و میرم....ولی چون تو این پست پرسیدی نظرم رو میگم....من تو امستردام زندگی نکردم بنابراین از نظر اداری و نظم و نظام نمیتونم قضاوتی داشته باشم ولی اقامت سه هفته ای داشتم و در همین حد چیزایی که به نظرم میاد رو میگم.از لحاظ برخورد تفاوت پررنگی اونجور که گفتی بین هلندی ها سوئدی ها ندیدم.هرچند سوئدی ها منزوی تر هستن اما تا این حد هم که گفتی برقراری ارتباط باهاشون سخت نیست.درباره زیبایی یعنی واقعا کپنهاگ به اون کثیفی و هرج و مرج و بافت فرسوده به نظرت قشنگ تر از استکهلم اومد؟؟؟؟؟.به نظر من که استکهلم از امستردام هم قشنگ تر و تمیزتره ضمن اینکه ظاهر شهر خیلی مدرن تر هست .امستردام در قیاس با استکهلم بافت روستایی داره..البته همون طور که گفتی شهر به شهر خیلی فرق داره.من نه اون شهری که شما تو سوئد زندگی کردی رو دیدم نه شهری که الان در هلند هستی

سلام شیمل جان مرسی که میای به من سر میزنی. عزیزم من که تقریبا همه کامنت هایی که دوستان برام میزارن رو جواب میدم. راستش متوجه منطورت نشدم که میگی ارتباط ندارم

در مورد تمیزی راست میگی واقعا سوئد از نظر تمیزی کشور بی نظیری هست آها اینم یکی از مواردی بود که میخواشتم بنویسم اون موقع یادم نمیومد
راستش منم آمستردام رو ندیدم!!! برای همین هم هیچ نظری در مورد اونجا ندارم.
راستش من فکر میکنم منو شما یکم از نظر سلیقه و سبکی که میپسندیم با هم فرق داریم :) مثلا همون بافت روستایی که گفتی چیزی هست که من تو هلند خیلی دوست دارم!!! من واقعا فکر نمیکنم که استکهلم شهر زشتی هست. اصلاااااا اما من واقعا وقتی مرکز شهر استکهلم رو با کوپنهاک مقایسه میکنم به نظرم کوپنهاک پر هست از ساختمونهای قدیمی خوشگل ( احتمالا شما دوس نداری) و کلا خیلی زنده هست

باز هم از این که نظر گذاشتی ممنون.

شیما سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 02:56 ق.ظ

من چند تا کامنت برات گذاشتم ولی بیشترش رو جوابی نداده بودی برای همین گفتم.چون خودم حتی کامنت های خیلی کوتاه رو بالاخره یه جوری حتی گاهی با یه ایکون هم شده بی پاسخ نمیذارم.البته خب هر کس یه جوره.خیلی ها اصلا هیچ کامنتی هم جواب نمیدن.منظورم این نبود بخوام انتقادی کرده باشم بلکه صرفا عادت خودم اینجوره

من هم اتفاقا عاشق بافت تاریخی و باستانی هستم برای همین جاهایی مثل رم - اتن - شیراز - و کلا شهرایی با قدمت تاریخی و روستایی و دنج رو برای سفر انتخاب می کنم اما برای زندگی نه اصلا نمی پسندم که تو یه شهر با بافت قدیمی زندگی کنم.شهرای مدرن رو ترجیح میدم حتی استکهلم هم از نظر من باز به خاطر طبیعت خوبی که داره اون شهریت که من عاشقش هستم رو نداره.والا من هم عاشق طبیعتم هم شهرای باستانی هم شهرای مدرن اما خر و خرما رو با هم نمیشه داشت که برای همین برای زندگی همون شهر مدرن رو ترجیح میدم

آخی ببخشید عزیزم من یادم نمیاد ازت کامنتی قبلا داشته باشم. اما اشکال نداره بیا از این به بعد با هم دوست شیم

راستش من فکر میکنم ماها که تو شهرهای بزرگ بزرگ شدیم یه کم برامون تو این شهر های فسقلی سخته. من اولش که رفته بودم سودئ داشتم دق میکردم !! هم شهر ها کوچیکه هم دیگه همه حا ساعت 9 شب بسته است!!!
اما راستش بعد از این چند سال خودمم عادت کردم به این شهرها و تحمل شهرهای مدرن رو ندارم همینجور ده های کوچولو واسه زندگی برام راحت تره

اسکارلت ایرانی-هلندی پنج‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ب.ظ http://www.scarletslife.persianblog.ir

چه جالب که مقایسه کردی. من سوئد زیاد رفتم، البته به عنوان مهمان و فقط در استکهولم. هلند و هلندیها رو ولی دیگه بعد از اینهمه سال خیلی خوب میشناسم و اینجا واقعا احساس خونه بودن میکنم. ولی همیشه جالبه واسم که نظرات دیگران رو هم بدونم.
در ضمن، من یکی که خیلی هم دوستت دارم و به یادتم. ولی به غیر از این، به نظر من شیما جون درست میگه که ارتباط با خوانده ها بهتر جواب میده اگه کامنتها رو جواب بدی. که البته بیشتر اوقات میدی و اون چند دفعه هم که ندادی، یا خیلی دیرتر دادی و ما دیگه ندیدیم، احتمالا سرت خیلی شلوغ بوده.

البته واقعا یکی مثل من هنوز نمیتونه خیلی خوب مقایسه کنه. بیشتر نوشتم برای اینکه بعدها یادم بمونه اون اوایل چه چیزهایی برام جلب توجه میکرده. مطمعنا تا چند سال دیگه هم نظراتم تغییر میکنه هم احتمالا دقیق تر میشه

باشههههه قول میدم دخمل خوبی بشم زودی کامنت ها رو جواب بدم. من معمولا میزاشتم هر وقت پست جدید میزاشتم کامنت های پست قبل رو هم جواب میدادم. اما از این به بعد زودتر این کارو میکنم منم دوستت دارم اسکارلت قهرمان شیر باااز

صفورا جمعه 11 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 03:58 ق.ظ

من خیلی اتفاقی گذرم به اینجا افتاد و ساکن هلندم. احتمالاً میدونید که مردم هلند نسبت به بقیه ی کشورهای اروپایی (حتی اسکاندیناوی) بالاترین سطح آشنایی به زبان انگلیسی و کمترین سطح تعصب نژادی رو دارن. قیمتها و هوای اینجا با سوئد غیر قابل مقایسه است.
موفق باشید.

سلام صفورا جان مرسی از کامنتت. من با قسمت قیمت ها و آب و هوا موافقم. اما چیزی که تا الان دیدم در مقایسه با سوئد، مردم اینجا اکمتر انگلیسی بلدند. مردم مردم عادی کوچه و بازاره. فقط در حد صجبت خیلی ساده هست و اگر بخوای باهاشون در مورد یه چیزی طولانی صجبت کنی سختشونه. من اینو تو سوئدی ها تقریبا ندیدم تعصب نژادی رو نمیدونم راستش. من نه در سوئد و نه در اینجا بهش بر نخوردم . به هر حال من اینجا دارم از تجربیاتم مینویسم و همیشه هم گفتم اینی که من میگم وحی منزل نیست و ممکنه من اشتباه کنم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد